Proč je dobré znát kalorické hodnoty?

Na stránkách KalorickéTabulky.cz zjistíte:

Patrně každý z nás se setkal se "zaručenými" dietami, které pomáhají snižovat nebo udržovat vaši hmotnost. Některé z diet mohou pomoci, ale velká část z nich je spíše vymyšlena jen kvůli předraženým potravinovým doplňkům, bez kterých se údajně mnohé diety neobejdou.

Ať různým dietám věříte více, méně nebo vůbec, určitě vám při údržbě tělesné hmotnosti daleko více pomůže znalost kalorických (energetických) hodnot jednotlivých potravin a výše spotřebované energie při jednotlivých aktivitách. Doposud totiž nikdo nevymyslel žádný způsob, jak při údržbě tělesné hmotnosti obejít jeden z nejzákladnějších fyzikálních zákonů - zákon o zachování energie. Pokud chcete svoji hmotnost udržet, musí celková energie ve snědených potravinách odpovídat energii vaším tělem vydané.

Tělo vydává energii hlavně při pohybu, ale také v klidovém stavu. Spotřebované energii v klidovém stavu se říká bazální metabolismus. Výše bazálního metabolismu závisí zejména na hmotnosti, ale i na věku, výšce a pohlaví. Mezi další výdej energie patří „trávení“. To se počítá jako 10 % energie ze snědených potravin v daný den. (zdroj: Mayo Clinic)

Neexistuje univerzální odpověď na častou otázku, co dělat, abych zhubl/a o 1 kilogram. Každý musí udělat trochu něco jiného. Úbytku tělesné hmotnosti na vrub tukové tkáně lze dosáhnout maximálně 0,5 – 1 kg týdně. Většinou lze začít opatřeními (dietou, pohybovou aktivitou či ideálně jejich kombinací) vedoucími k dosažení rozdílu v denním příjmu a výdeji energie zhruba o 2000 kJ. Je však třeba připustit značné individuální rozdíly. V tom případě je vhodné konzultovat odborníka.

Nedoporučujeme si dávat při hubnutí přehnané cíle, které možná budete plnit několik dní, nanejvýše několik týdnů, ale celkový dlouhodobý efekt nebude žádný. Energetický příjem za den by však neměl být nižší než 5 000 kJ. Aplikace KalorickéTabulky.cz umožňuje ukládání všech snědených potravin a uskutečněných aktivit, které si můžete snadno exportovat do tabulkového procesoru.

Dobrá znalost kalorických hodnot potravin, vašeho bazálního metabolismu a energetického výdeje aktivit vám zcela jistě pomůže v dlouhodobé snaze udržovat vaši tělesnou hmotnost na optimální úrovni.

Optimální úroveň vaší tělesné hmotnosti zjistíte pomocí výpočtu BMI.

 

 

Všechny ohlasy uživatelů

Ohlasy uživatelů

 

„Tuto aplikaci používám již několik měsíců a zatím nezklamala. Zadávání výborné i z mobilní verze, vyhledávání rychlé. Jsem maximálně spokojen. Denní kontrola nutričních...“ Více

Sociální sítě

Mobilní aplikace

Android app on Google Play

Zašlete nám Váš názor

Množství:

X

Zvolte dobu:

 

Kategorie pro volbu pravidelného denního výdeje.

Pokud si nastavíte jednu z těchto kategorií, bude váš bazální metabolismus navýšen o násobek uvedený v posledním sloupci. Tím získáte odhadnutý celkový denní výdej a nemusíte vyplňovat vaše aktivity do jídelníčku.

Kategorie Popis Index
Sedavý Málo pohybu nebo žádný. Sedavé zaměstnání. 1.2
Lehce aktivní Cvičení nebo sport 1-2 dny v týdnu. Práce s pohybem. 1.375
Středně aktivní Cvičení nebo sport 3-5 dní v týdnu a práce s pohybem. 1.55
Velmi aktivní Cvičení nebo sport 6-7 dní v týdnu nebo velmi náročné zaměstnání. 1.725
Extrémně aktivní Velice náročné aktivity nebo sporty a velmi náročné zaměstnání. 1.9

Novinky na váš e-mail

Informace ze světa zdravé výživy? Buďte v obraze. Přihlaste si náš e-mailový zpravodaj a o všech novinkách na Kaloricketabulky.cz se dozvíte jako první. Posíláme 1x za 14 dnů.

* povinné pole
Zajímám se o...